A F R A N D
A T E L I E R

برای یافتن فرصت‌های همکاری، پروژه‌ها یا اگر سؤال دیگری دارید، راحت باشید.

اطلاعات تماس

09177365054

info@afrandStudio.com

آدرس دفتر

آدرس : شیراز - بلوار چمران

بازار فرش ایرانیان

.

جزئیات پروژه

پروژه، طراحی یک فروشگاه فرش به مساحت 5000 متر مربع در سطحی یکدست  و وسیع با ترازهای ارتفاعی متفاوت در طبقه ششم یک مجتمع تجاری بود که قصد داشت بیش از 4000 تخته فرش در سبک‌ها و گونه‌های مختلف را در یک مجموعه و در کنار هم ارائه دهد.پروژه، طراحی یک فروشگاه فرش به مساحت 5000 متر مربع در سطحی یکدست  و وسیع با ترازهای ارتفاعی متفاوت در طبقه ششم یک مجتمع تجاری بود که قصد داشت بیش از 4000 تخته فرش در سبک‌ها و گونه‌های مختلف را در یک مجموعه و در کنار هم ارائه دهد.

در مواجهه با مساله پروژه در ابتدا تصمیم بر کنار گذاشتن روتین فروشگاهی شد که به طور معمول چیدمان رگال ها و تخت های فرش به حالت خطی و دور تا دور محیط انجام می‌شود، در این راستا عرصه بندی هایی نسبت به گونه‌های مختلف فرش و کارایی‌های متفاوت مجموعه در نظر گرفته شد، مسیرهای اصلی تعریف شدند و بخش‌های مختلف در ارتباط با آن جانمایی شدند و خرده فضاهای درون هر عرصه شکل گرفتند.

در گام بعد فضای نمایشگاهی در کنار فضای فروشگاهی تعریف شد، جهت ارتباط موثر و فعال‌تر مخاطب با مجموعه و خارج شدن از فضای فروشگاهی صِرف و ایجاد فضاهای تعاملی با تعریف گالری و ایونت های مخصوص مجموعه در نمایش هنر فرش بافی، دست‌بافته‌های قدیمی، آشنایی با تاریخچه فرش، ابزار فرش بافی و آثارهنرمندان فرش تا بستری برای تجربه های متنوع‌ تر فراهم شود.

با این رویکرد و با توجه به اهمیت گردش و تقسیم فضاها در مجموعه فروشگاهی – نمایشگاهی، محورهایی در راستای ستون‌ها و دیوارهای موجود در نظر گرفته شد و در شبکه بندی شکل گرفته ، جانمایی هرخرده فضا هماهنگ با سطح و ارتفاع مورد نیاز برای ارائه گونه فرش تعریف شده در آن و در ارتباطی با سایر فضاها درهر بخش انجام گرفت و توسط دیوارهای جدا کننده، رگال‌ها و تخت های نمایش فرش سازمان دهی شد.

فضای تهی در میانه مجموعه و در مجاورت وید مرکزی مجتمع، در فصل مشترک عرصه‌ها و در تلاقی سه ورودی در نظر گرفته شد، تا با تعریف لایه شفاف بین پروژه و شهر، هم ارتباط بصری با فضای شهری و بهره‌گیری از نور طبیعی تامین شود و هم‌ با ایجاد عمق میدان، مخاطب با پرسپکتیو و سلسله مراتبی ازکلیت فضا روبرو شود.

مخاطب با حرکت در الگوی مسیر شکل گرفته در تو در توهای فضا هدایت می شود، درامتداد مسیرهایی که به بن‌بست نمی‌رسند و از یک فضا به فضای دیگرکشیده شده، کیفیت فضایی های متنوعی را تجربه می‌کند و ترغیب می‌گردد تا کشفیات خود را در فضا دنبال کند و با تعریف عناصری برای مکث و تماشا در فضاهای مختلف، در معرض مشاهده و انتخاب قرار می‌گیرد.

در عرصه های تعریف شده در دو سمت مجموعه با توجه به ماهیت فرش های ارائه شده ی دست باف، مدرن-ماشینی، گلیم و گبه و ... به لحاظ فرمی و رنگ با کالبد و روحیه مختلفی برخورد شده است،که فضای تهی میانه در فصل مشترک این دو فضا تعریف شده است.

بخش فرش‌های سنتی با تداعی دیر آشنایی از گذشته در بستری از آجر شکل گرفت.

بخش فرش‌های مدرن-ماشینی با توجه به ارائه فرش های بیش تر و  بافت و رنگ‌های متنوع‌تر، دربستری ساده‌تر تعریف شد و به نوعی معماری در اینجا عقب‌تر نشسته برای نمود مطلوب‌تر فرش.

بخش فرش‌های مدرن-ماشینی با توجه به ارائه فرش های بیش تر و  بافت و رنگ‌های متنوع‌تر، دربستری ساده‌تر تعریف شد و به نوعی معماری در اینجا عقب‌تر نشسته برای نمود مطلوب‌تر فرش.

در عرصه میانی و فضای تهی سایر عملکردهای خدماتی، فضای ایونت، شربت‌خانه و ... جای گرفت.

فضاهای نمایشگاهی در بینابین فضاهای عرصه‌ فروشگاهی تعریف شدند تا گردش در فضا در عین حفظ پیوستگی، منعطف و پویا بودن،  بدون حس یکنواختگی و خستگی باشد و با پرداختن به پارامترهای محیطی و بازنمایی عناصر و المان هایی از بافت و فرش تجربه تعاملی حداکثری مخاطب با فضا را شکل دهد.

تجاری
بالا